Grupa
Żabki
Autor
Agnieszka Springer
Czego uczymy się w grudniu w grupie trzylatków i czterolatków?
1. Już słychać dzwonki sań
2. Witamy zimę
3. Wesołych świąt
4. Chcemy być potrzebni
Ważne wydarzenia w życiu grupy:
- 6.12 (piątek) - Mikołajki - ubieramy się w czerwone ubrania i zakładamy mikołajkową czapkę
- 19.12 (czwartek) godz. 15:30 - występ świąteczny i pasowanie na przedszkolaka
- 20.12 (piątek) - wigilia grupowa - strój galowy/odświętny
Umiejętności dziecka czteroletniego:
- Ma pozytywne relacje rówieśnicze, chętnie bawi się w grupie
- Samodzielnie organizuje zabawy
- Okazuje szacunek i życzliwość dzieciom w przedszkolu, uczy się empatii
- Rozpoznaje i szanuje emocje swoje i innych dzieci, stara się sobie radzić z emocjami
- Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat
- Udziela odpowiedzi na pytania
- Uczy się na pamięć wiersza
- Rozwiązuje zagadki
- Układa puzzle
- Wie, jakie są tradycje związane z mikołajkami i świętami Bożego Narodzenia
- Odczuwa przynależność do rodziny w kontekście tradycji świątecznych
- Oczekuje z radością na zbliżające się święta
- Śpiewa piosenki i kolędę
- Bierze udział w zajęciach umuzykalniających
- Doskonali sprawność manualną i grafomotoryczną
- Prawidłowo posługuje się kredkami, ołówkiem
- Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych, wykonuje ozdoby na choinkę
- Koduje obrazki
- Formułuje hipotezy – kształtuje myślenie przyczynowo-skutkowe
- Kształtuje w sobie wrażliwość wobec zwierząt, wie że posiadają one zdolność odczuwania
- Zna popularne nazwy gatunków ptaków
- Uczestniczy w różnorodnych zabawach ruchowych, rozwija sprawność fizyczną
- Dba o bezpieczeństwo podczas zabawy
Umiejętności dziecka trzyletniego:
- Pogłębia i podtrzymuje relacje rówieśnicze, współdziała z dziećmi podczas zabawy
- Nazywa uczucia związane z niesieniem pomocy innym, wykazuje się empatią
- Z uwagą słucha opowiadania i wiersza, odpowiada na pytania dotyczące tekstu
- Opowiada o zwyczaju ubierania choinki na święta Bożego Narodzenia
- Uczestniczy w zespołowym ubieraniu choinki
- Posługuje się pojęciami: wysoko, nisko, wyżej, niżej
- Omawia tradycję wysyłania kartek z życzeniami świątecznymi
- Dzieli się swoimi marzeniami dotyczącymi oczekiwanych prezentów
- Wymienia podstawowe cechy zimy; wie, dlaczego zimą pada śnieg i nazywa jego właściwości
- Wskazuje różnice w wyglądzie ptaków: sikorki, gila i wróbla; wie, czym się żywią ptaki
- Wykazuje opiekuńczą postawę wobec ptaków; wyjaśnia, dlaczego należy dokarmiać je zimą
- Poznaje właściwości masy plastycznej, lepi z niej bałwana
- Samodzielnie posługuje się klejem
- Ćwiczy sprawność manualną – nawleka koraliki na sznurek, przeplata sznurki przez otwory
- Utrwala przeliczanie elementów w zakresie do 3
- Porównuje długości
- Kształtuje umiejętność kodowania i dekodowania informacji
- Określa położenie przedmiotów względem swojej osoby: z tyłu – za mną, z przodu – przede mną, z boku – obok mnie
- Składa obrazek w całość bez korzystania ze wzoru, układa obrazki z patyczków
- Wykazuje się logicznym myśleniem – m.in. układa obrazki zgodnie z logiczną kolejnością
- Rozwija pamięć – m.in. zapamiętuje układ elementów
- Przyjmuje w zabawie określone role
- Reaguje w ustalony sposób na sygnały dźwiękowe w zabawie oraz zmiany tempa w muzyce
- Bawi się w parach z rekwizytami przy akompaniamencie bębenka
- Odtwarza ruchem treść utworu i wykonuje swobodne improwizacje taneczne do muzyki
- Porusza się sprawnie w linii i w kole wiązanym
- Uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach ruchowych, wykazuje sprawność ciała i koordynację
- Rzuca śnieżkami do celu, lepi ze śniegu dowolne budowle, eksperymentuje ze śniegiem
Piosenka „Mikołaj jedzie samochodem”
1.Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Ref.Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
2.Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Ref.Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?