Grudzień u Żabek

Grupa
Żabki
Autor
Agnieszka Springer

Czego uczymy się w grudniu w grupie trzylatków i czterolatków?

1. Już słychać dzwonki sań

2. Witamy zimę

3. Wesołych świąt

4. Chcemy być potrzebni

Ważne wydarzenia w życiu grupy:

  • 6.12 (piątek) - Mikołajki - ubieramy się w czerwone ubrania i zakładamy mikołajkową czapkę
  • 19.12 (czwartek) godz. 15:30 - występ świąteczny i pasowanie na przedszkolaka
  • 20.12 (piątek) - wigilia grupowa - strój galowy/odświętny

Umiejętności dziecka czteroletniego:

  • Ma pozytywne relacje rówieśnicze, chętnie bawi się w grupie
  • Samodzielnie organizuje zabawy
  • Okazuje szacunek i życzliwość dzieciom w przedszkolu, uczy się empatii
  • Rozpoznaje i szanuje emocje swoje i innych dzieci, stara się sobie radzić z emocjami
  • Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat
  • Udziela odpowiedzi na  pytania
  • Uczy się na pamięć wiersza
  • Rozwiązuje zagadki
  • Układa puzzle
  • Wie, jakie są tradycje związane z mikołajkami i świętami Bożego Narodzenia
  • Odczuwa przynależność do rodziny w kontekście tradycji świątecznych
  • Oczekuje z radością na zbliżające się święta
  • Śpiewa piosenki i kolędę
  • Bierze udział w zajęciach umuzykalniających
  • Doskonali sprawność manualną i grafomotoryczną
  • Prawidłowo posługuje się kredkami, ołówkiem
  • Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych, wykonuje ozdoby na choinkę
  • Koduje obrazki
  • Formułuje hipotezy – kształtuje myślenie przyczynowo-skutkowe
  • Kształtuje w sobie wrażliwość wobec zwierząt, wie że posiadają one zdolność odczuwania
  • Zna popularne nazwy gatunków ptaków
  • Uczestniczy w różnorodnych zabawach ruchowych, rozwija sprawność fizyczną
  • Dba o bezpieczeństwo podczas zabawy

Umiejętności dziecka trzyletniego:

  • Pogłębia i podtrzymuje relacje rówieśnicze, współdziała z dziećmi podczas zabawy
  • Nazywa uczucia związane z niesieniem pomocy innym, wykazuje się empatią
  • Z uwagą słucha opowiadania i wiersza, odpowiada na pytania dotyczące tekstu
  • Opowiada o zwyczaju ubierania choinki na święta Bożego Narodzenia
  • Uczestniczy w zespołowym ubieraniu choinki
  • Posługuje się pojęciami: wysoko, nisko, wyżej, niżej
  • Omawia tradycję wysyłania kartek z życzeniami świątecznymi
  • Dzieli się swoimi marzeniami dotyczącymi oczekiwanych prezentów
  • Wymienia podstawowe cechy zimy; wie, dlaczego zimą pada śnieg i nazywa jego właściwości
  • Wskazuje różnice w wyglądzie ptaków: sikorki, gila i wróbla; wie, czym się żywią ptaki
  • Wykazuje opiekuńczą postawę wobec ptaków; wyjaśnia, dlaczego należy dokarmiać je zimą
  • Poznaje właściwości masy plastycznej, lepi z niej bałwana
  • Samodzielnie posługuje się klejem
  • Ćwiczy sprawność manualną – nawleka koraliki na sznurek, przeplata sznurki przez otwory
  • Utrwala przeliczanie elementów w zakresie do 3
  • Porównuje długości
  • Kształtuje umiejętność kodowania i dekodowania informacji
  • Określa położenie przedmiotów względem swojej osoby: z tyłu – za mną, z przodu – przede mną, z boku – obok mnie
  • Składa obrazek w całość bez korzystania ze wzoru, układa obrazki z patyczków
  • Wykazuje się logicznym myśleniem – m.in. układa obrazki zgodnie z logiczną kolejnością
  • Rozwija pamięć – m.in. zapamiętuje układ elementów
  • Przyjmuje w zabawie określone role
  • Reaguje w ustalony sposób na sygnały dźwiękowe w zabawie oraz zmiany tempa w muzyce
  • Bawi się w parach z rekwizytami przy akompaniamencie bębenka
  • Odtwarza ruchem treść utworu i wykonuje swobodne improwizacje taneczne do muzyki
  • Porusza się sprawnie w linii i w kole wiązanym
  • Uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach ruchowych, wykazuje sprawność ciała i koordynację
  • Rzuca śnieżkami do celu, lepi ze śniegu dowolne budowle, eksperymentuje ze śniegiem

Piosenka „Mikołaj jedzie samochodem”

1.Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,

bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.

Ref.Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

2.Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,

a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.

Ref.Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?