Zabawy rozwijające kompetencje szkolne

Autor
mgr Magdalena Kołodziejczak

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ DO PRACY Z DZIECKIEM W DOMU

Przykłady ćwiczeń kształtujących rozwój sprawności percepcyjo – motorycznych oraz wzmacniających sferę motywacyjną. Przeznaczone do pracy w domu z dzieckiem 5 - 6 – letnim

Ćwiczenia usprawniające rozwój kinestetyczno – ruchowy

Dziecko powinno trzymać ołówek w trzech palcach , pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym , opierając go na palcu środkowym. Nieprawidłowe jest trzymanie ołówka „ w garści ” lub w taki sposób , że środkowy palec jest na ołówku- Palce trzymające ołówek powinny znajdować się w odległości około dwóch centymetrów od powierzchni papieru. Ołówek należy trzymać między palcami bez nadmiernego napięcia mięśni ręki i nacisku na papier ( nadmierne napięcie powoduje łamanie grafitu , dziurawienie kartki , a zbyt słabe sprawia, że rysunek jest ledwie widoczny) .

Przygotowując dzieci do nauki pisania należy ćwiczyć z nimi kreślenie linii we właściwym kierunku:
- linie pionowe – z góry w dół
- linie poziome – od strony lewej do prawej
- koła – w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
W przypadku nieprawidłowego trzymania ołówka podczas rysowania i pisania wskazane są ćwiczenia przy użyciu tzw. nasadki korekcyjnej (z wymodelowanymi wgłębieniami na palce) lub grubych kredek o przekroju trójkątnym. Dziecko powinno posługiwać się nasadką tak długo , aż wytworzy się u niego i utrwali prawidłowy sposób trzymania narzędzia graficznego.

Propozycje zabaw:

  • wydzieranie kolorowego papieru, gazet – po linii a potem wg własnego pomysłu
  • wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru
  • malowanie różnych form – w szczególności kulistych i  falistych
  • kopiowanie rysunków przez kalkę lub przez kalkę techniczną
  • układanie z koralików, klocków, kamyczków różnych kształtów – pojazdów, drzew, roślin, budowli itp.
  • wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny, obwodzenie nimi narysowanych konturów
  • malowanie linii spiralnych np. ślimaczki, kłębuszki
  • łączenie liniami zaznaczonych punktów
  • malowanie krótkich, pionowych kresek
  • wszelkie ćwiczenia o charakterze rysunkowym, malowanie farbami pędzlem, kłębkiem waty, palcem, piłeczką, kolorowanki, wycinanki itp.
  1. Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową

a/ na materiale nieliterowym

    • układanki z pociętych obrazków i pocztówek,
    • puzzle
    • zabawy wykorzystujące grupowanie przedmiotów, ilustracji wg kształty lub koloru
    • wyszukiwanie różnic w obrazkach
    • uzupełnianie obrazków wg wzoru
    • dobieranie obrazków w pary
    • zabawy z dominem, memo pamięciowym
  • b/ na materiale literowym
    • wyszukiwanie w tekście identycznych liter i sylab;
    • wyszukiwanie liter rozpoczynających się lub kończących daną literą;
    • zestawianie w tekście liter, sylab, wyrazów, zawierających litery kształtopodobne;
    • dobieranie w pary – litery wielkie – małe, drukowane-pisane;
    • układanie liter wg wzoru SOK, LAS itp.;
    • oklejanie narysowanych kształtów liter, pianie na różnorodnym materiale (w powietrzu, na dywanie, piasku, lepienie z plasteliny);
    • rebusy, krzyżówki, rozsypanki literowe;

oto kilka przykładów:

  • Jak mama woła dziecko? O-la, E-la, Ku-ba, To-mek. Następnie dziecko podobny sposób przywołuje koleżanki i kolegów. Objaśniamy, że te wymienione części słów to sylaby.
  • Wyklaskiwanie sylab. Objaśniamy wypowiem słowo, a następnie klaszcząc, podzielę je na sylaby, np. koty,  ko-ty, buty, bu-ty, mleko, mle-ko, korona, ko-ro-na.
  • Co ja powiedziałam? W pierwszej fazie zabawy pomocą mogą być obrazki. Wypowiadamy  słowo, dzieląc je na sylaby np. do-mek, li-sek. Dziecko wskazuje obrazek oraz wypowiada cały wyraz. W kolejnych ćwiczeniach postępujemy podobnie, ale bez obrazków.
  • Zabawa w kończenie słów. Dorosły pokazuje obrazek i mówi so, dziecko kończy wa. Powstaje słowo sowa. Inna wersja tej zabawy rzucamy piłkę do dziecka i mówimy la dziecko łapie piłkę i mówi drugą sylabę la powstaje słowo lala.
  • Zabawa w sklep. Układamy na stole różne przedmioty np. budyń, budzik, burak, kawa, soki. Informujemy dziecko że można kupić przedmiot którego nazwa zaczyna się na sylabę bu. Następnie prosimy o wyklaskanie sylab w wybranym przedmiocie. Jeżeli dziecko ma trudności z podziałem na sylaby, prosimy je aby położyło rękę pod brodę i wymawiało słowa a następnie  pytamy ile razy poruszyła się broda.
  • Rozpoznawanie ostatniej sylaby. Wymawiamy różne słowa, a dziecko ma klasnąć gdy usłyszy podaną sylabę np. ra, kura, góra, rura.
  • Liczenie sylab. Pokazujemy dziecku obrazki, ono nazywa przedmiot na obrazku, dzieli na sylaby i układa pod nim tyle kółek wyciętych z gazet ile sylab jest w danym słowie.
  • Dobieranie obrazków do podanej liczby sylab. Przygotowujemy obrazki oraz guziki, układamy określoną liczbę guzików i polecamy dziecku wyszukiwanie obrazka, którego nazwa składa się z dwóch sylab.
  • Rysowanie przedmiotów, których nazwy składają się  z jednej, dwóch trzech sylab. Jeżeli dziecko ma kłopoty z rysowaniem, pomagamy mu chwalimy za włożony wysiłek.
  • Tworzenie łańcuchów sylabowych. Wypowiadamy na przemian słowa, których końcowa sylaba pierwszego jest początkiem następnego, np. noga-gapa-pada-dama-mata-tama-mama.

Następnie ćwiczymy umiejętność wyodrębniania głosek w nagłosie i wygłosie.

  • Wyodrębnianie samogłoski na początku słowa. Wypowiadamy ciągi słów rozpoczynających się określoną samogłoską a zadaniem dziecka jest rozpoznanie od jakiej głoski zaczyna się słowo. Posłuchaj i powiedz jaki dźwięk słyszysz na początku wypowiedzianych przeze mnie słów?  np. oko-osa Ola- okno-Olek.
  • Wymawiamy głoskę  ( podajemy tylko samogłoski), a dziecko wymyśla słowa rozpoczynające się tym dźwiękiem.
  • Rozkładamy przed dzieckiem obrazki, a jego zadaniem jest wybranie tych których nazwy zaczynają się określoną głoską
  • Wymieniamy różne słowa a dziecko klaszcze wtedy gdy usłyszy słowo rozpoczynające się określoną głoską.
  • Rysowanie słów. Polecamy dziecku narysowanie obrazków na głoskę np.
    na a, o.
  • Miś bawi się razem z nami. Dajemy dziecku misia i umawiamy się, że będziemy wymawiali różne słowa, a ono ma powiedzieć, co usłyszy na początku każdego słowa. „Jeżeli usłyszysz na początku słowa głoskę
    a podnieś misia do góry i pohuśtaj go”
  • Zagadki. Mówimy do dziecka:

Zaczyna się na m jest do picia (mleko)

Zaczyna się na b jest do jedzenia (bułka)

Zaczyna się na p służy do mycia zębów (pasta)

Zaczyna się na s stoi w pokoju  (stół)

Zaczyna się na m jest do jedzenia(masło)

  • Zabawa ruchowa. „ Kucnij gdy usłyszysz słowo kończące się na o, podskocz gdy usłyszysz słowo kończące się na a”.
  • Pomyślałam słowo na cztery głoski zaczyna się na l (lala, lody)
  • Kto wymyśli więcej słów ?
  1. Budowanie prawidłowej sfery motywacyjnej:
    • Zawsze chwal nawet małe osiągnięcia
    • Wykorzystuj wzorce aby zachęcać  do sukcesu
    • Pozwalaj dziecku na ponoszenie porażek i popełnianie błędów
    • Nie uzależniaj dziecka od swojej pomocy, pokaż mu że samodzielnie jest w stanie pokonać wiele trudności
    • Ucz samodzielności na każdym kroku: pokaż jak wykonuje się daną czynność lub zadanie, prowokuj, by dziecko wykonało i sprawdziło poprawność samo
    • Pamiętaj – brak pochwały to dla dziecka też kara
  1. Ćwiczenia koncentracji uwagi
    • rysowanie oburącz z wykorzystaniem różnych narzędzi do pisania
    • zabawy wykorzystujące ruch naprzemienny – czworakowanie, marsz w miejscu, jazda na rowerze
    • gry typu bierki, szachy, warcaby itp
    • wykonywanie zadań wymagających cierpliwości i dokładności – układanki z patyczków, mozaika, budowanie z drobnych elementów
    • wyszukiwanie różnic w dwóch obrazkach
    • odgadywanie kształtów figur malowanych np. palcem po plecach
  1. Uzupełnianie podstawowych wiadomości z zakresu wiedzy o otaczającym świecie:
    • praca z książką, ilustracją,
    • rozmowy na dany temat z wykorzystaniem wiedzy dziecka, poszerzanie tych informacji;
    • aktywny udział dziecka w doświadczeniach, zachęcanie do wnioskowania;
    • rozwiązywanie krzyżówek, zagadek o tematyce przyrodniczej;