Kodowanie na dywanie

Zabawy i gry logiczne odgrywają ważną rolę w edukacji przedszkolnej. Dają możliwość analizowania, działania oraz wyzwalają chęć poszukiwania. Można efektywnie i przyjemnie wspierać rozwój koncentracji, samodzielność i kreatywność u dziecka. Warto postawić na zabawy logiczne i gry, które mogą stanowić dobry trening umysłu - rozwijają nie tylko spostrzegawczość i pamięć, ale przede wszystkim logiczne myślenie. Taką gimnastykę można wprowadzać już od najmłodszych lat życia dziecka. Trzeba tylko pamiętać o dopasowaniu poziomu trudności gry do wieku.

Pracujemy na dużej macie wzorowanej na macie edukacyjnej Mistrzów Kodowania (MK). Pozwala ona nauczycielowi, tak skonstruować zajęcia dydaktyczne, żeby stroną aktywną było dziecko, które poprzez manipulowanie przedmiotami, materiałem MK, nabiera doświadczeń, tak ważnych w procesach poznawczych. Dodatkowo zajęciom towarzyszy spora dawka ruchu i częste zmiany aktywności. Zaproponowane zabawy są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.

Do działania na macie wykorzystywane są kartoniki – tzw. klocki z różnymi symbolami, znakami, obrazkami, liczmanami, cyframi, kierunkami ruchu itp. Klocków tych będzie przybywać w miarę wzrostu umiejętności dzieci i stopnia trudności zajęć. Będziemy kodować na osiach, odczytywać drogę do celu i kodować ją - sekwencje kodowania i rozkodowywania, tworzyć projekty, konstruować gry planszowe, rozwiązywać i układać sudoku itp. Zajęcia te mają sprawiać dzieciom radość, satysfakcję i poczucie odniesionego sukcesu. Są formą rozrywki i przyjemnie spędzonym czasem.

Realizacja programu rozpocznie się w października, a zakończy w czerwcu. Zajęcia będą się odbywać raz w miesiącu w grupie 3- latków, co dwa tygodnie w grupie 4-5 latków natomiast w grupie najstarszej w każdy piątek. Prowadzone będą przez nauczycielki grup.